Szanowni Państwo,

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Przemysłu Obronnego – MSPO 2023 , które odbyły się w dniach 05 – 08.09.2023 w ramach stoiska Wojskowej Akademii Technicznej Instytut Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej  reprezentowany przez Dyrektora- dr. inż. Grzegorza Sławińskiego i Z‑cę Dyrektora ds. kształcenia dr. hab. inż. Wiesława Krasonia , prof. uczelni zaprezentował dwa eksponaty:

Modułowa platforma-kontener do transportu intermodalnego sprzętu wojskowego, towarów paletyzowanych, materiałów sypkich i dłużycy

Platforma służy do transportu kolejowo-drogowego i lotniczego różnego rodzaju towarów pochodzenia wojskowego. Po uwzględnieniu dodatkowej zabudowy może być wykorzystywana do przewozu materiałów sypkich, blachy w kręgach, bel papieru i innego towaru. Tani, prosty w budowie moduł podstawowy platformy odpowiada wymiarowo typowemu 10’ stopowemu kontenerowi kolejowemu. Zestawy multiplatformy, uzyskane z połączenia np. dwóch modułów podstawowych, odpowiadają typowym kontenerom kolejowym 20’ stopowym. Platforma wraz z ładunkiem może być wielokrotnie przeładowywana z zastosowaniem różnego rodzaju technik załadowczo-wyładowczych bez konieczności powtarzania pośrednich operacji przeładowania każdej jednostki transportowanego ładunku.

Projekt powstał w ramach Uczelnianego Grantu Badawczego.

Fot. 1. Dr hab. inż. Wiesław Krasoń, prof. uczelni i dr inż. Grzegorz Sławiński przy eksponatach Instytutu podczas MSPO 2023

Wagon z obrotową platformą ładunkową do przewozów intermodalnych

Wagon przeznaczony jest do szybkiego, bezpiecznego i autonomicznego załadunku oraz rozładunku naczep samochodów ciężarowych. Może być też używany do transportu ciągników, ciężarówek, pojazdów specjalnych, naczep i kontenerów towarowych. Kooperacja z przemysłem oraz podjęcie działań dotyczących wdrożenia opracowanego rozwiązania zaowocowało współpracą z polskimi firmami zainteresowanymi nabyciem licencji na wykorzystanie opatentowanego wagonu. Dalsza współpraca z potencjalnym producentem będzie dotyczyła rozwoju konstrukcji i dostosowania jej m.in. do przewozu ciężkich pojazdów wojskowych, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP i ich rozładunku poza terminalem, w terenie przygodnym.

Rozwiązanie powstało w ramach projektu finansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (projekt nr PBR NR 10 002306).

Więcej informacji na temat Targów można uzyskać pod adresem:

https://www.wojsko-polskie.pl/wat/articles/aktualnosci‑w/technologie-wat-dla-przemyslu-zbrojeniowego-trwa-xxxi-mspo/